Airlie Beach tot Byron Bay

19 december 2012 - Byron Bay, Australië

Ik moet mijn geheugen fameus pijnigen om te herinneren wat er allemaal gebeurd is sinds mijn laatste blogwriting session. Daar komt nog eens bij dat we gisteren den beer uitgelaten hebben in Byron Bay en er dus dikke boenkende mist in mijn hoofd hangt, vergeef me aldus eventuele spellingsfouten en grammaticale oregelmatigheden.

Ik blader door mijn pictures en zie: 100 foto's van witte stranden. Just! De Whitsundays waren prachtig, picture yourself een postkaart van het paradijs en je hebt  een goed beeld van hoe die eilanden eruit zien. Azuurblauw (denk ik) water, parelwitte stranden, palmbomen, funky fish, en heel veel Duitsers en Britten, amazing!

Volgende stop na dit loco adventure was Rockhampton aka 'Rocky', de beef capital van Australia. Naar verluidt valt daar niet veel te zien behalve een paar dikke vette biefstukken, dus reden we er vlak naar het centrum om aldaar een dikke lap Fleisch te verorberen en vervolgens te verdwijnen met de noorderzon. Het vermelden waard dat we in Rocky voor 10$ onze grootste, beste, en meest voedzame maaltijd so far aten.

Voor we het zelf goed en wel beseften gallopeerden we gezwind over de Australische vlakten, onze blonde lokken wapperend in de wind. Onderweg naar onze volgende stop, Agnes Water en The Town of 1770, kregen we te maken met een gigantische spinnekop die probeerde in te breken in onze van. Als ik gigantische zeg bedoel ik echt wel gigantisch, Godzilla-gigantisch. Het werd een bloederige strijd waarbij menig krijger het leven liet maar 800 dagen later moest de dikke spinnekop het bekopen, mede dankzij een spider killing spuitbus van onze Aussie neighbour.

Agnes Water en the Town of 1770 (letterlijk genoemd naar het jaar waarin James Cook zijn racemachien daar parkeerde) waren 2 echt toffe stadjes. Ze claimen 'de meest noordelijke surfstadjes van Queensland' te zijn, maar veel golven waren er niet. We vulden er een dag of 3 met viskes vangen, schone zonsondergangen zien, eten, drinken, en alround chillaxen op het strand. The Jar volgde er een surfles van 17$ voor 3uur, goeien deal, en then all hell broke loose; de instructors waren gemiddeld 40 jaar, en kunnen het best beschreven worden als losgeslagen midlifecrisis-wild met een bierton in hun maag. 5km verder zat ik rustig te verpozen in de bibliotheek en ik hoorde hun YIIIIHAAAAAAAAAAA en WIUUUUUUUUUUU kreten tot ginder. Het beste was dat er 2 gigantische kerels bijwaren die Tiny heetten, maar voor de gemakkelijkheid had de kloekste zichzelf T-bone gedoopt. Anyway, om een lang verhaal kort te maken, we spendeerden 1 nacht @ T-Bone's mansion in the jungle, een mansion gevuld met loco cowboys en muziekinstrumenten. T-Bone said, I hope you like jamming too, and we jammed the night away. Ik haalde mijn beste drum-didgeridoo en congaskills boven en we werden wakker met koppijn.

Bundaberg ('Bundy') is net als Rocky een industriele stad met weinig om echt trots op te zijn, dus verzinnen ze maar wat. Wij 'bezochten' de beruchte Rum brewery (we deden als wat we gratis konden doen), kochten een fles rum, en gingen 's avonds op het strand naar schildpadden kijken die eieren legden. Behoorlijk uniek, een gigantische schildpad zien bevallen vanaf de eerste rij en vervolgens haar eieren bepotelen.

De volgende dag vlamden we de Sunshine Coast binnen, de eerste kuststrook waar je effectief fatsoenlijk kunt surfen. We bezochten er nen dikken duin en ik kocht er een megavetcoole 2e hands plank en klungelde de volgende 5 dagen in zowat elke branding aan de Sunshine Coast. Ik was dus zwaar depressief toen we Brisbane binnenreden, waar we pinten dronken in de Irish Pub (off course), en dat ons de volgende dag serieus bekloegen toen we in de brandende zon de stad verkenden.

Voll Gas cruisden we Brisbane uit, op weg naar German-British Party Paradise ik bedoel the Gold Coast. We reden met een grote boog rond Surfers Paradise, het Ibiza van Australia (en je kan er niet eens surfen) en veroorzaakten a path of destruction door elk stadje dat het waagde op onze weg te liggen. Langzaam maar zeker kwam mijn surfmojo terug en om even te ontsnappen aan de waanzinninge toeristenstroom gallopeerden we 50 km landinwaards naar Nimbin, een hippiestad die ontstond na een soort Woodstock in de jaren '70. Soit, ik dook er met mijn kin op de zwembadbodem dus we sloopten dat hele dorp en fietsten back to the Gold Coast.

100 waves later bevinden we ons in Byron Bay, een surf-hippie stadje waar de golven en de mensen very mellow zijn. En een blog schrijven met een kater in the crazy Aussie heath valt niet mee.

Ja ja foto's!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nonkel Jan:
    19 december 2012
    Keifarrem foto's, George. Zelfgemaakt, of gekocht in een winkeltje?
    Een zeeschildpad eieren zien leggen, waw. Nemen de opzichters die eieren niet mee om op een veilige plek verder uitgebroed te worden?
  2. Tante Anne-Mie:
    hoi Jeroentje!
    altijd fijn om een verslagske te krijgen van down under; zo te zien en te lezen heb je het bangelijk naar je zin!
    Ook hier gaan we richting Kerstmis maar 't zal gene white christmas worden, miezerig mistroostig weer hier.
    Alvast van hieruit een zalige Kerst en het allerbeste voor het volgende jaar!
    groetjes van heel de bende hier!
  3. Tante Gerd:
    Jeroen,
    We blijven uitkijken naar jouw avonturen en merken dat je geniet en wij genieten van jouw verhalen. Met Kerstmis zullen we eens extra hard aan je denken en een toast uitbrengen op onze ver verzeilde neef.
  4. Vincent Peeters:
    26 december 2012
    Hallo Jeroen
    Kerstmis is juist achter de rug, het is nu 26/12. Gisteren hebben we u gezien op video. Iedereen vond het leuk u nog eens te zien (hoewel op een klein scherm, maar dat is een detail).
    Ik heb 2 cd's gekregen (Oasis en Bruce Springsteen), een boek en een truitje van Barcelona. Verder heb ik op 25/12 veel gelachen met uw vader (niet uitlachen), en hij heeft mijn natuurlijke habitat/slaapkamer geïnspecteerd. Ik denk dat ik voor de rest van het jaar geen honger meer ga hebben, na al die lekkere gerechten van de laatste dagen, hoewel er hier nog een serieuze overschot staat.
    Ook aan de andere kant van de familie (Nonkel Erik...) zijn ze geïnteresseerd in al uw leuke reisverhalen, ik zal ze de blog eens doorsturen.
    Hier ga ik ophouden. Nog veel plezier en tot nog eens.
    Uw neef Vincent.
  5. Papa:
    31 december 2012
    Hoe is het daar, in 2013, Jeroen? Hier, in 2012, gaat alles zijn stokoude gangetje. Heb jij nu al de koppijn die wij straks krijgen?
  6. Tante Anne-Mie:
    1 januari 2013
    dag Jeroen,
    eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar! Bij jou is het "nieuw" er al en beetje af hé. Goed gevierd?
    Met Kerstmis was jij de (onverwachte?) eregast, leuke verrassing! Ons moeke heeft ervan genoten zulle, wij ook! Beetje jammer van de wind in je micro, maar uw mama heeft alles vertaald, zodat de boodschap toch goed begrepen werd. Nu gaan we maar rustig aan een nieuw jaartje beginnen ( regen en wind à volonté), van winter nog geen sprake; mijn tulpen en hyacinten staan al 5cm boven de grond... maar wie weet wat krijgen we nog! Zo maatje, vlieg er in en hou het veilig! Groetjes en wensen uit de Wochterberg!